28 juli 2013

En utbytesstudents spellista

Under året som utbytesstudent hade jag en spellista på mobilen som ständigt uppdaterades med låtar som på något sätt anknöt till min resa.  Jag tänkte nu dela denna lista, och en del av låtarna passar nog bara min egen upplevelse i Skottland, men en hel del kan nog passa som allmänna "utbytesstudentlåtar". Har du någon egen utbyteslåt så kommentera gärna!



Scotland  - The Lumineers
You could never feel my story/ It's all you know/ May your dreams come to reality/ If all else fails

Bulletproof - La Roux
En fantastisk pepplåt som verkligen hjälpte till att ge mig ork i de jobbiga stunderna.

To build a home -The Cinematic Orchestra
This is a place where I don't feel alone/ This is a place where I feel at home.
And I built a home/ for you/ for me
Until it disappeared /from me/ from you

Shine -The Caulden Road

The Royal Mile Gerry Rafferty

Breaking the silence -Therese Fredenwall
Now it’s you and your own ways/ Breaking the silence, break the chains
Welcome to freedom, to a new day/ Where all of the teardrops turn to gold
You’re gonna be all right, so let go/ Don’t look down on your feet dear

Something good can work -Two door Cinema club

Utbyteslåten av utbyteslåtar. Denna låt spelade jag på repeat redan innan jag reste iväg, den har följt mig genom resan, och när jag såg bandet live i Edinburgh slöts cirkeln. Texten passar perfekt, den är peppig, och tja den passar så himla bra. CD:n som låten kommer ifrån heter dessutom Tourist History, så hur himla mycket bättre kan det bli? Bandmedlemmarna är dessutom bra på att kramas.

Save tonight -Eagle Eye Cherry 

Something that I want -Trassel
Ja, en disneylåt måste med på låtlistan givetvis!

We used to be friends -Dandy Warhols 
A long time ago, we used to be friends/ But I haven't thought of you lately at all/
If ever again a greeting I send to you,/ Short and sweet to the soul I intend

En underbar låt som dessutom är introt till Veronica Mars, världens kanske bästa tv-serie.

Walking in your footsteps -Shout out louds 

Pompeii -Bastille
But if you close your eyes/ Does it almost feel like/ Nothing changed at all?
And if you close your eyes/ Does it almost feel like/ You've been here before?
En perfekt hemfärdslåt helt enkelt.

Feel good about it - Marching band 
When are you going to stop complaining and start to feel good about it?
 
Silhouettes -Avicii
Handlar väl egentligen om ett könsbyte, men fungerar förvånande väl som utbyteslåt också :)

Paradise -Coldplay

Ambitions -Donkeyboy

It takes a fool to remain sane -The Ark


Beautiful day -U2

The City -Ed Sheeran
Låten som gav bloggens underrubrik; This city calls me a stranger, a traveller, this is now my home

The Fighter -Gym class heroes

Feel the love -Rudimental

Dont you worry child -Swedish House Mafia
Denna åker med på listan eftersom att Britterna var galna i den, och alltid behövde peka ut den för mig eftersom att jag var svensk...

 North -Paul Mounsey


Denna New-Age låt användes i turistreklam för Skottland, och jag blir nästan tårögd då jag hör den.

Don't wake me up -Chris Brown

This is my life Anna Bergendahl

Reload -Sebastian Ingrosso, Tommy Trash

Summer 0f 09 The caulden road

The Fade Christian Caldiera
When Nothing is going right/ To tired and weak to fight/ and nobody seems to know your name

Miss you Ed sheeran

Stronger Kelly Clarkson

Sunshine on leith -The Proclaimers 
Jag hade turen att träffa dessa herrar när de filmade en musikvideo i centrala Edinburgh en vårdag. Leith är en av stadens mer kända stadsdelar.

Ain't no surf in portobello -The Valves
Skotsk surfmusik när den är som bäst...

Calton hill -Goodbye Mr Mackenzie

Edinburgh Man -The Fall
It's summertime but I still miss your skies so clear/ Sitting and staring on a beach somewhere/
I'll tell you something/ I wish I was in Edinburgh

Waverly Steps -Roddy Woomble
En förvånandsvärt bra sång om Edinburghs tågstation.

The kilt song -Aly Macrae
Tja vad man ska säga om denna är svårt att veta...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar