30 juli 2013

Port Seton




För ett tag sedan dök detta meddelande upp i komentatorsfältet;

Hejsan! Frågelådan fungerade inte för mig så jag skriver här istället. Jag ska åka på utbytesår till Port Seton utanför Edinburgh och undrar lite saker:
1. Vet du något om Port Seton?
2. Vad för slags kläder är normala/mode i Skottland? Jag vet att det är lite av en ytlig fråga, men jag vill inte komma dit med en massa konstiga kläder och se ut som en knäppis :P. I Sverige är det ex. mode med lite hipster-stil m.m. Vad för stil har skottarna helt enkelt?
3. Något som du önskar du hade vetat innan ditt utbytesår?
4. Något du önskar du tagit med dig/lämnat hemma?

Tack på förhand! :D


Cockenzies klippigare kustområden!



1. Jag har aldrig själv besökt Port Seton, bara kört igenom området, men man har hört en del om platsen ändå! Byn är ett gammalt fiskesamhälle som växt markant under de senaste åren, och många barnfamiljer har flyttat in i de nybyggda huslängorna. Området kallas även för Cockenzie (Cockennie på skotska) och ligger relativt nära stadsdelen Musselburgh i Edinburgh. I Musselburgh har jag massor med kompisar, och de talar bara gott om Port Seton :)

Eftersom att du kommer bo nära havet är det bara att vänja sig vid vindiga förhållanden och ha håret uppsatt i forsättningen, det blåser väldigt mycket vid den Skotska kusten, men det är otroligt vackert. Kom också ihop att tidvattnet kan komma och gå väldigt fort om du tar dig en strandpromenad, varje år händer olyckor och vi vill ju inte att det ska hända dig. Du kommer dessutom att få bo nära en av Skottlands stora kraftstationer!

2. Skottarna klär sig väldigt likt svenskarna. De handlar på HM som vem som helst och shoppar på Hollister om de har råd! Oroa dig inte, speciellt inte eftersom att du förmodligen kommer att ha skoluniform stora delar av tiden.

3. Man får inte växel på bussen, konserter och dylika behöver bokas rejält i förväg, och att man har väldigt många skollov.

4. Jag tog med mig allt för många par skor, men det var inget problem direkt. Något som kan vara bra att ta med sig är svenskt godis eftersom att det uppskattas av både vänner och bekanta, och beroende på din klädkod i skolan kan du ta med dig skjortor och sådant hemifrån. Jag antar att du kommer gå i en kommunal skola, och då kan du lika gärna köpa vita skjortor hemma i Sverige och inte behöva stressa med det när du landar i Skottland. Du kommer få en tillräckligt stor kulturchock ändå :)

Hoppas du får riktigt trevligt under ditt utbytesår! Jag är otroligt avis på dig som precis ska börja ditt äventyr, lycka till och hör gärna av dig igen!

1 kommentar:

  1. Tack så hemskt mycket för svaren! :D Det ska bli otroligt kul!

    SvaraRadera