2 dec. 2014

Språkförlust.

Nu har jag varit hemma i Sverige i 527 dagar, och jag har insett något mycket tråkigt. Idag tittade jag igenom gamla filmklipp på mobilen från Skottland, och jag kände knappt igen min gammla dialekt.

Jag har tappat så mycket av min skotska accent. Visst kan jag slangorden fortfarande, men den där vardagliga lågskotska tonen är som bortsprungen från min engelska dialekt. Nu låter jag som någon pompös tv-värd på BBC, inte som en Edinburghinvånare. Det är mycket tråkigt detta. I mina gamla videoklipp och ljudinspelningar låter jag härligt avslappnat småskotsk, och nu är min engelska supertrist. Usch.

Min standardengelska har också försämrats helt allmänt. Nu behöver jag ibland tänka efter när det gäller ordval och grammatik ibland. Det är en riktig förlust, och jag saknar språket massor. Att jag inte läst engelska som ämne i skolan sedan min hemkomst till Sverige har säkert inte heller hjälpt... 

Det känns som att jag tappat en del av min identitet. Hjälp. 


1 kommentar:

  1. Very sad, You are welcome to visit again if it will help. I know the girls would love to see you again.

    SvaraRadera