15 juni 2013

Crammond ö

Igår besökte jag min andra tidvattensö under mitt utbytesår. Lindisfarne var belägen i England, men denna isolerade skönhet ligger precis utanför Edinburgh. Ön som är relativt liten ligger precis utanför det idylliska samhället Crammond, och det är det perfekta picknickområdet.

För att ta sig ut till ön från stranden behöver man vandra ett par hundra meter efter vad som ofta är sjöbotten. Utefter den asfalterade undervattensestraden ser man stora betongpålar, spår av det andra världskriget. De var då ubåtshinder, och skulle stoppa tyskarna från att komma allt för nära Edinburgh. På själva ön finns det också spår efter denna tid. Ett litet fort kronar en av kullarna, och där hålls enligt mina mer musikaliska kompisar indiekonserter under sommaren.







Mitt biologiska intresse gjordedenna lilla utflykt till något fantastiskt. Överallt på stränderna kryllade det av små krabbor, några Skottar plockade musslor att tillaga hemma, och det fanns många andra roliga saker där. Jag är naturare, jag vet.































 Min väska var ett av de få tecknen av mänsklig aktivitet på ön. Den blågula påsen som sticker upp är från IKEA, de har nämligen börjat sälja riktigt lösgodis. Hallonlakritskallar bland annat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar