15 juli 2013

Frågor och svar

 Ett par frågot har dykt upp i min frågelåda, och det var dags för ett par svar!

Hej! Jag ska åka som utbytesstudet i Augusti till Skottland och undrar om du är nöjd med ditt utbytesår? Vart bodde du?:) Var det svårt att förstå dialekten och är det skillnad på svåriigheten i skolan om du jämför med svenska skolan?:)

Jag är riktigt nöjd med mitt utbytesår! Det var den bästa och den värsta upplevelsen jag varit med om, och jag avundas dig verkligen som precis är på väg ut på äventyr. Jag bodde i Bonnyrigg, ett litet samhälle just utanför Edinburgh, men gick i skola i grannstaden Penicuik (Pennycook).

Dialekten var inte speciellt svår att förstå. I Edinburgh har de en väldigt enkel dialekt jämförelsevis med Glasgow eller Aberdeen. Äldre personer är svårare att förstå, men ungdomar och alla som arbetar i skolan kan tala 'riksengelska' också. Om du ber folk att vara tydliga så kommer du att kunna förstå alla fint! Jag fick din mejladress och skriver dig en rad snart :) /Petra



Hej alltså jag har hört så många personer som åkt på ett utbytesår åker hem direkt och klagar massor. Du verkar ha haft en bättre upplevelse liksom, och kanske har jag pratat med fel personer och sånt, och läst fel bloggar men asså... Jag vill också åka men så blir man lite avskräckt typ när man hör alla dessa personer som åkt hem... Asså är det fler personer som åker hem än stannar typ? Varför åker dom hem oftast? Asså det är bara så förvirrande........
kramar Julia


 Hej Julia!
Jag tror att den vanligaste anledningen att man åker hem i förväg är att man förväntat sig något annat än verkligheten. Ett utbytesår går inte att planera, och ifall man förväntar sig att man ska få den perfekta värdfamiljen, bo på ett perfekt ställe, hitta en massa kompisar på en gång osv är det lätt att bli deppig när så inte blir fallet. Av de utbytesstudenterna som ingick i min lokalgrupp reste ingen hem under året, men jag tror att alla  hade tanken någon gång under året.

Själv tänkte jag också fara hem. Min första placering var inte den mest lyckade, men efter ett värdfamiljsbyte blev allting bra. Som utbytesstudent måste man förbereda sig på att det kommer vara skitjobbigt ibland, nästan alltid faktiskt, men det är värt det i slutändan. /Petra


Hejsan undrar bara vad du tycker om explorius som organisation? Är dom bra? Vad är det positiva och det negativa med dom? För vill bli utbytesstudent men vet inte riktigt vilken organisation jag vill åka med :/
Erik


Hej hej Erik!

Explorius tycker jag är en helbra organisation att åka med om man vill till Storbritannien. De jobbar med lokala organisationer i värdlandet och för mig fungerade det finfint. Vill du resa utanför Storbritannien skulle jag också rekommendera organisationen AFS. De har full koll hela vägen och är en helt ideell organisation som verkligen jobbar för att du skall få en riktigt bra upplevelse.  /Petra

1 kommentar:

  1. Hejsan! Frågelådan fungerade inte för mig så jag skriver här istället. Jag ska åka på utbytesår till Port Seton utanför Edinburgh och undrar lite saker:
    1. Vet du något om Port Seton?
    2. Vad för slags kläder är normala/mode i Skottland? Jag vet att det är lite av en ytlig fråga, men jag vill inte komma dit med en massa konstiga kläder och se ut som en knäppis :P. I Sverige är det ex. mode med lite hipster-stil m.m. Vad för stil har skottarna helt enkelt?
    3. Något som du önskar du hade vetat innan ditt utbytesår?
    4. Något du önskar du tagit med dig/lämnat hemma?

    Tack på förhand! :D

    SvaraRadera